lauantai 5. lokakuuta 2013

Jouluruokaa

Minä olen jo vähän miettinyt mitä söisi jouluna tai ainakin mitä olisi ihan pakko saada joulupöytään. Voihan mielipiteet muuttua vielä ja oikeastaan tän blogin ja muutenkin joulublogien takia tullut mieleeni tällainen asia. Ajattelin tehdä tästä aiheesta joulukalenteriin ihan oman postauksen, mutta ajattelin miettiä jo vähän ruokajuttuja.

Mun joulupöytään on aina kuulunut graavilohi ja se on mielestäni todella ihanaa. Tänä vuonna ajattelin tehdä punajuurilaatikkoa sinihomejuustolla. Punajuurilaatikkoa en ole koskaan itse tehnyt, mutta miehen vanhempien luona olen sitä yhtenä jouluna syönyt ja oli todella hyvää.

Mä tykkään myös kovasti riisipuurosta. Myös riisipiirakat ja munavoi olisi todella ihanaa jouluna. Niitä toki tulee syötyä muulloinkin kuin vain jouluisin. Tykkään myös pasteijoista, mutta niitä ei ihan hirveästi voi syödä.

Olen miettinyt millainen olisi ns. unelmien jouluruokapöytä. Ja millaiset ruoat kuuluvat jouluun. Jouluna toki voi syödä mitä itse haluaa ja vaikka sellaisiakin ruokia mitä eivät ollenkaan kuuluisi ruokapöytään.

Joskus on ihan hyvä uusi jouluperinteitä, mutta toki jotkut asiat on sellaisia mitä ei haluaisi esimerkiksi ruokapöydästä ottaa pois ja se on tuo graavilohi. Lipeäkalaa olen joskus maistanut, mutta se ei ole ollenkaan minun juttuni. En juurikaan pidä laatikoista, mutta tuo punajuurilaatikko on hyvää. Kuitenkin tykkään edes vähän maistaa jouluisin myös laatikoita (lanttu, porkkana, peruna).

2 kommenttia:

  1. Meillä joulupöytään on tuotu myös niitä ei perinteisiä ruokia. Mun joulupöydässä pitää ehdottomasti olla kinkku, perunalaatikko ja rosolli. Mieheni ei niin välitä noista, eikä lapsetkaan paitsi kinkusta. Meillä on tehty niin, että jokainen saa toivoa jotain omaa herkkuaan joulupöytään. Aika paljon siis kaikenlaista, vanhin toivoo aina mummon tekemää jauhelihakastiketta ja perunoita, toiseksi vanhimman toive on kanansiivet, neidin toiveena on tänä vuonna kalkkuna ja nuorimmainen toivoi myös perunoita ja jauhelihakastiketta sekä lihapullia. Eli aika laidasta laitaan löytyy ruokia! :D

    VastaaPoista
  2. Täällä myös mietinnät jouluruuista ja koristeista käynnissä.... Kivoja ideoita blogissa, klikkasinkin itseni lukijaksi :)

    VastaaPoista