tiistai 23. joulukuuta 2014

Joulukalenteri 23: Jouluruokien tekeminen

Nyt viedäänkin jo viimeisiä päiviä joulukalenterin ja joulukuunkin osalta. Mihin tuo aika aina vaan menee. Viime vuonnakin jouluaatto vaan yhtäkkiä koitti. Tuntuu, että aika menee aina ihan hujauksessa ja kaikki valmistelut on vielä ihan vaiheessa.

Joko teillä on jouluruoat tehtynä tai ainekset valmiiksi ostettuna? Vai ostatko ruoat valmiina kaupasta? Kuinka monta henkeä teillä on joulupöydän ääressä?

Osan ruoistahan kuitenkin voi tehdä etukäteen ja laittaa laatikot esimerkiksi pakkaseen. Mulla on jotain ruokia valmiiksi jääkaapissa ja tänään haettiin muun muassa punajuuria jos teen punajuurilaatikko tai punajuuripaistosta jouluna.

Ostettiin myös erilaisia hedelmiä koska meidän joulupöytään kuuluu hedelmäsalaatti. Mun olis tehnyt hedelmäsalaattiin lisäksi myös mansikoita. Meillä on mansikoita pakkasessa joten saa nähdä jos niitä tulee vähän laitettua.

Mä en osaa vieläkään ihan tarkkaan sanoa mitä meillä edes on huomenna ruokana, mutta perinteisesti ajattelin tehdä ainakin lohesta jotain. Uunilohta olen tehnyt muutamana jouluna perunamuusin kera. Graavilohi on kuulunut aina myös mun joulupöytään, se toki pitää tehdä vähintään päivää ennen. Yleensä olen itse tehnyt lohen 1-2 päivää ennen.

Olisi ihana tehdä vaikka mitä ruokia, mutta ei kahdelle ihmiselle ihan hirveitä määriä viitsi tehdä. Ja joulupäivänä ollaan kuitenkin menossa syömään miehen vanhemmille. Tai kyllähän meille sanottiin, että voi tulla myös aattona syömään.

Tykkään kyllä jouluruoista, ne on ihania perusruokia ja yleensä sopivasti maustettuja. Olen käynyt tänä vuonna kolmella eri jouluaterialla ja reissussa ollessa sekä äidillä, että mummolassa oli riisipuuroa. Jouluaterioilla varsinkin kalaa on saanut syödä todella paljon.

Aikasemmin olen kirjoittanut jouluruoista Joululuinen ruokapöytä -postauksessa jossa mietin mitä voisi laittaa joulupöytään. Toki voi laittaa vaikka mitä muutakin, mutta nuo tuli ensimmäisenä mieleen.

Mitä jouluruokia teidän joulupöytään erityisesti kuuluu? Entä mitä/mikä ei kuulu?

2 kommenttia:

  1. Joulukinkku ja laatikot ,itse tehty rosolli nämä ehdottomasti kuuluu meidän joulupöytään lipeä kalaa en oikein tykkää.. Oikein hyvää ja rauhallista joulunaikaa.♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkään en tykkää lipeäkalasta. Oon kalan ystävä, mutta lipeäkala ja silli ei oo mun herkkua. Tykkään kyllä sillistä joissain kastikkeissa. Rosolli on tosi hyvää, tänä vuonna kävin hakemassa sitä kaupan lihatiskistä. Harmi, kun se lihatiski oli just menossa kiinni niin en ehtinyt muuta katsella.

      Poista