torstai 25. joulukuuta 2014

Joulupäivän ateria

Jos ollaan miehen kanssa täällä miehen kotiseudulla eli meidän kotikaupungissa jouluisin, on ollut tapana että aattona ollaan ihan kaksin ja jompana kumpana joulupäivänä mennään miehen vanhempien luokse syömään. Joskus ollaan taidettu aattonakin käydä syömässä.

Mun kotiseudulla ollaan oltu myös joskus jouluisin. Minulla ei ole enää niin sanottua kotikotia, mutta joskus olen ollut viettämässä aattoa isäni luona josta ollaan sitten lähdetty Leville mökkeilemään ja ainakin yhtenä vuotena ollaan oltu Vaalassa äitini mökillä.

Käytiin tänään miehen vanhempien luona syömässä ja oli hyvää ruokaa. Sielläkin sai punajuurilaatikkoa, vähän erilaista kuin omani. Miehen äiti oli laittanut punajuurilaatikkoon kaalia ja sipulia, omassani oli perunaa.

Ero tällä aterialla kaikkiin muihin jouluaterioihin verrattuna oli se, ettei tuolla ollut graavilohta tai muutenkaan kalaa. Miehen äiti on ennenkin sanonut, ettei tykkää graavilohesta. Itse olen taas siitä aina tykännyt ja se on ollut mun joulupöydässä perinne jo lapsuudesta saakka. Ja mummolassa sitä syötiin muulloinkin kuin vain jouluisin.

Jälkkärinä oli Valion Piparipilvi -ohjeella tehtyä juustokakkua. Se on kiva ohje ja sopii hyvin jouluun. Mun on pitänyt tehdä sitä itsekin parina jouluna, mutta on jäänyt väliin. Juustokakuissa musta on yleensä parasta keksi- tai piparipohja. Harvemmin tulee syötyä juustokakkuja (tai muitakaan kakkuja) joten tuo piparipilvi maistuu kyllä näin jouluisin.

 tags: jouluperinteet, jouluruoka, perhepäivällinen, perheateria, jouluateria

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti